Waarom de bouw van een webwinkel een grote uitdaging kan zijn
“Het is zo gemakkelijk om een webwinkel te bouwen.” Dat lees ik links en rechts op diverse websites. Het klopt dat je op sites als Mijn Webwinkel gemakkelijk een shoppie in elkaar fietst. Het probleem alleen is dat de winkel nooit van jou wordt en verhuizen onmogelijk is. Serieuzere webwinkeleigenaren pakken het beter aan: een WordPress site met de WooCommerce e-commerce plugin. Dat is iets moeilijker voor een simpele webwinkel, maar je moet er wel ff je tanden in zetten! Toch kan ook een WooCommerce webshop een stevige klus zijn. Dit jaar mocht ik de WooCommerce webwinkel van ProFM Broadcast helpen ontwikkelen. Het werd een avontuur vol uitdagingen, links en rechts frustraties maar een top eindresultaat!
De basis
ProFM Broadcast had al jaren een webwinkel: een maatwerk website in 2 talen (Nederlands en Engels) die niet meer voldeed aan de moderne eisen. Er moest dus een nieuwe webwinkel komen. Die nieuwe webwinkel was eigenlijk al een paar jaar nodig, maar ga maar eens zo’n website bouwen vanaf 0. Over uitdagingen gesproken! Webbureau Marcel Binken bood de helpende hand. Gekozen werd voor een WordPress site met een WooCommerce webwinkel. De site mocht wel een modern jasje hebben, maar het was een harde eis dat de winkel wel min of meer dezelfde stijl als de oude webwinkel zou krijgen. Verder was de gebruiksvriendelijkheid, de snelheid en de SEO heel belangrijk (dat is uiteraard altijd zo). Ook werd de site ook weer tweetalig: Nederlands en Engels, omdat ProFM Broadcast ook veel wereldwijd verkocht.
Inventariseren
Over hoeveel producten hadden we het eigenlijk? Er moest eerst eens stevig geinventariseerd worden. Welke producten kunnen er uit? Welke producten zijn verouderd? Welke zijn niet meer leverbaar? Zijn er fabrikanten die er bij kunnen of juist er af? Wat missen we nog aan apparaten die eigenlijk wel in het gamma horen? Uiteindelijk resulteerde dit in een flinke productlijst.
De eerste hobbels – fotomateriaal
Aangezien ProFM Broadcast in een specifieke niche zit waren er bij vele leveranciers niet of nauwelijks fatsoenlijke beelden voorhanden. Uiteraard hadden de grote spelers het wel voor elkaar, maar ook die hadden geen fotomateriaal die je zo kon overnemen en plaatsen in de webwinkel. We moesten dus elk artikel zelf voorzien van fatsoenlijke foto’s. En zo werden ruim 800 artikelen 1 voor 1 door Photoshop gehaald en kwamen we uit op meer dan 1300 beelden die allemaal handmatig bewerkt moesten worden. En dat niet alleen op artikelniveau: ook de categorieën kregen een indexfoto. Daarbij was het de wens dat bezoekers ook op leverancier konden zoeken. Dus ook de logo’s werden opgevist en bewerkt. Daar kwam nog eens bij dat vele apparaten sterk op elkaar lijken: vooral de rackversies hadden vaak net een knopje meer of minder, maar verder waren ze qua beeld nagenoeg identiek. Je moest dus ook nog goed oppassen dat je je niet vergiste:
Ze lijken erg op elkaar, maar het zijn uiteraard verschillende versies. Verder hadden vele fabrikanten de voorzijde en achterzijde als losse foto. Wij vonden het slimmer ze bij elkaar te zetten. WooCommerce fotomateriaal moet je nu eenmaal altijd vierkant maken voor een goede weergave (minimaal 800×800, maximaal 1000×1000). Zet je daar zo’n rack apparaat op hou je niet veel over. Door de voor- en achterkant bij elkaar te zetten kreeg de foto en het apparaat meer body. Daarbij hoefde je dus als bezoeker 1 foto te bekijken en niet te scrollen door meerdere foto’s. Een stukje gebruiksvriendelijker ook nog.
Indeling in categorieën
Usability (gebruiksvriendelijkheid) is een belangrijke pijler in het wel- of niet slagen van een website of webwinkel. Bij een webwinkel moet dan ook over de indeling van de categorieën heel goed worden nagedacht. Een bezoeker moet in een paar klikken het gewenste artikel kunnen vinden. Maar vele apparaten kun je in verschillende categorieën plaatsen. Vaak zitten er functionaliteiten in 1 apparaat, maar er zijn ook losse apparaten die gezamenlijk dat ook kunnnen. De indeling van de categorieën en alle equipment in die categorieën plaatsen was dus best een uitdaging.
Zo hebben we verschillende indelingen gemaakt: zoals hierboven op soort, maar daarbij zijn de artikelen ook vindbaar op fabrikant en toepassing. Per artikel was het dus belangrijk de juiste categorieën aan te vinken. Een AM zender kwam en kom je dus tegen bij de fabrikant, bij AM, bij zenders en bij AM zenders.
Pakketten
ProFM Broadcast wilde ook graag pakketten verkopen: complete studio’s en zenderpakketten. Daarbij moest het mogelijk zijn andere apparatuur binnen een pakket te kiezen. Daarbij moest de totaalprijs dan ook meteen zichtbaar zijn, welke configuratie je ook wilde bestellen. Via de plugin Product Bundles konden we dat regelen.
Bekijk de functionaliteit hier: https://www.profmbroadcast.com/product/homestudio-internet-radio-studio-no3/
De checkout en verzendkosten
Ook bij de checkout werden maatwerkfunctionaliteiten toegepast. ProFM Broadcast maakte gebruik van de diensten van Select Koerier. Deze dienst is een online platform voor het wereldwijd verzenden van pakketten. Je kunt per zending een verzendservice uitkiezen en de bijbehorende kosten inzien. De webwinkel en Select Koerier maken contact met elkaar via een zg API.
Het probleem was alleen dat deze verzendkosten niet zichtbaar werden in de checkout van de site. Erg onhandig, want zo wist de klant nog niet wat de totaalprijs inclusief verzendkosten zou worden. Een maatwerk plugin bood uitkomst. Nu kun je als klant bij de checkout de verzendservice uitkiezen en weet je meteen waar je aan toe bent. En nee, er is geen enkel online platform voor verzending die dat kan. Eigenlijk onbegrijpelijk.
Meertalig maken
Uiteindelijk moest de complete website (die we in het Engels gebouwd hadden) ook nog in de Nederlandse taal beschikbaar zijn. Daarvoor was het kiezen tussen de plugins Polylang en WPML. We kozen voor WPML.
Nu is iedere vertaling door een plugin niet zaligmakend, en zeker niet als je in een branche zit waar Engelse termen heel gangbaar zijn. Zo maakte WPML van elke vermelding van ProFM Broadcast vrolijk ProFM Uitzending. We moesten de site dus zorgvuldig doorspitten op zoek naar onvolkomenheden, krom Nederlands en vertalingen die we niet nodig hadden. Ook moet je de nukken van WPML een beetje doorgronden. Het is soms puzzelen waar WPML een bepaalde vertaling verstopt heeft. Ook zachte links (bijvoorbeeld knoppen in de body) pakt WPML niet aan, met als gevolg dat deze links verkeerde benamingen hebben en naar de verkeerde pagina verwijzen.
Verder
Naast bovenstaande uitdagingen kwamen we ook uiteraard de nodige ‘normale’ zaken tegen: functionaliteiten die ineens niet meer werken, conflicten met plugins en cache wat dwars voor de kar ging liggen. Verder hebben we de YOAST SEO professional plugin gebruikt de voor de SEO, zijn de meeste pagina’s geoptimaliseerd qua snelheid. Een A ranking in GT Metrix was wel een must! Uiteraard hadden we al het fotomateriaal al op de juiste grootte gemaakt, alleen de headerfoto’s konden nog wel wat kleiner. Ook bleek de server van de hostingpartij wat sloom te reageren, een dikkere hosting lostte dat op. Als laatste hebben we met extra CSS de website voorzien van schaduweffecten in de body en de sidebar.
Conclusie
Wanneer ondernemers me vragen wat een webwinkel kost, dan zul je snappen dat je daar nooit precies een antwoord op kan geven. Het is van vele factoren afhankelijk. Soms leveren fabrikanten complete bestanden aan die je zo in de WooCommerce webwinkel kunt importeren. Wat ook veel gebeurt is dat fabrikanten via een API direct communiceren met de shop. Dat zorgt ervoor dat de winkel altijd actueel is.
In het val van de webwinkel van ProFM Broadcast zijn we met 3 man ruim 4 maanden bezig geweest de webwinkel te bouwen. Gelukkig dat de eigenaar en zijn vrouw heel veel zelf hebben kunnen doen, anders hadden de kosten uiteraard te hoog opgelopen.
Kijk gerust eens op: https://www.profmbroadcast.com/
En wil je ook een dikke webwinkel? Neem dan contact op voor een vrijblijvend gesprek!